DPF FILTR – jak se o něho starat a předcházet zbytečným problémům
Filtr pevných částic je v teoretické rovině řešení jednoho z velkých problémů naftových motorů , v praxi jsou ale často příčinou různých problémů. Tím se dostáváme k velmi důležitému faktu, který je mnohými přehlížen - potíže s DPF nejsou skoro nikdy problémem samotným, jsou obvykle jen příznakem problému s fungováním motoru či používáním auta. Níže Vám předkládáme několik rad a nejčastějších příčin problémů s DPF.
- Nedostatečné zatěžování motoru
Jedna z častých příčin selhávání DPF je veskrze banální - malé zatěžování motoru, typicky městskou jízdou. Podobně jako v případě přímovstřikových benzinů, také vašemu naftovému autu škodí vytrvale malá zátěž, která vůbec nedovolí regeneraci filtru. Ten se tak zanáší, zanáší a zanáší, až se zanese. Řešením je auto zkrátka čas od času „protáhnout”, nejlépe při vyšších dálničních rychlostech. Jednou za cca 1000-1500 km jeďte ustálenou rychlostí cca 130 km/hod po dobu minimálně 15-20 minut. (ideálně po dálnici na tempomat a snažte se v této době jet co nejplynuleji (bez zbytečného zrychlování a zpomalování). Každá automobilka se mírně liší ve způsobu nastavení regenerace tohoto filtru, proto se podívejte do návodu k obsluze, nebo se zeptejte na konkrétní postup v autorizovaném servisu. Během jízdy, prosíme, dbejte zvýšené opatrnosti. Každý výrobce může mít malinko jiný postup, ale princip je v podstatě stejný. Pozn.: Regeneraci filtru DPF zpravidla může spustit „natvrdo“ i autorizovaný servis
- Netěsnosti v přívodu vzduchu k motoru. Problémy s DPF ale většinou nejsou způsobeny jen „špatným” používáním auta, může jít i o problémy ve fungování samotného motoru. A netěsnosti v přívodu vzduchu k němu jsou velmi častou příčinou. Mezi vstupem vstupu z vnějšího prostředí a jeho doputováním do samotného motoru je dlouhá cesta. Je tu turbo, je tu mezichladič, je tu motor a mezi tím vším obvykle několik spojů. Kterýkoli z nich se pak může stát místem, kde dochází ke ztrátám stlačeného vzduchu mířícího do motoru. A právě to je jeden z nenápadných zabijáků DPF.
Jak to? Důvodem je tzv. váha vzduchu (ta sama o sobě může být problémem, ale dnes již není příliš obvyklý), která dá řídící jednotce motoru nepřesnou informaci o množství nasávaného vzduchu - část zváženého vzduchu se do motoru nikdy nedostane. To řízení pohonné jednotky neví a použije příliš velké množství paliva. Velké množství nedokonale spáleného paliva pak v podobě sází skončí kde jinde než ve filtru. Na projevu motoru mohou být potíže s netěsnostmi v přívodu vzduchu znát, ale... nemusí. Servis by je ovšem objevit měl, pokud se bude aspoň trochu snažit.
- Vstřikování přílišného množství paliva do motoru. Neadekvátní množství paliva se ale do motoru nemusí dostávat jen touto cestou, může být způsobeno také netěsnými vstřikovači paliva a nebo ano, nevhodnou úpravou. Cokoli, co do motoru dostane příliš mnoho nafty, váš DPF dříve nebo později zabije.
- Používání nesprávného oleje. Tohle je velmi opomíjená příčina, zejména ze strany těch, kteří by si pro korunu nechali vrtat koleno. Nakonec si musí nechat „vyvrtat” DPF... Motory s filtry pevných částic vyžadují speciální oleje, které po spálení generují malé množství popela, a tak neucpávají filtr. Je jich několik druhů a je třeba vybrat ten určený právě pro váš vůz. Spalování oleje je pro filtr vůbec nepříjemné, a tak jsou někdy DPF ničeny i úniky oleje z „odcházejících” turbodmychadel, o samotném motoru ani nemluvě. V tomto případě už vás ale zřejmě potíže s DPF budou asi trápit méně, budou poněkud druhotné...
- Vadný EGR či žhavící svíčky. EGR ventil (recirkulace výfukových plynů) dělá přesně to, co předešlá slova praví. A pokud např. dostává příliš mnoho výfukových plynů tam, kam nemá, váš DPF to znovu neocení. Problémem mohou být také pouhé žhavicí svíčky, které mohou v případě své nefunkčnosti nutit motor pracovat s příliš bohatou směsí při studeném startu, s výše probíranými důsledky.
- Senzor odchylky tlaku DPF. Na samotném DPF je častá jediná závada, problémy s tzv. senzorem odchylky tlaku, díky němuž je řídící elektronika rozeznává správný moment, kdy je třeba zahájit regeneraci filtru. Pakliže nefunguje správně, mylně informuje o tom, že ve filtru není dost sazí, i když filtr už se doslova dusí. Také to vede k jeho špatnému konci.
Tak co s ním? Vyndat? Jen to prosím ne. Podle našeho názoru je to to „nejhumpoláčtější“ možné řešení, proti kterému hovoří hned několik faktů:
- Jde to proti smyslu existence DPF, který je ušlechtilý a měli bychom ho podporovat. Rakovina plic není nic, nad čím lze jen tak mávnout rukou.
- Je to nelegální a vyhodí vás za to od STK.
- Pokud je vaše auto v záruce, odstranění DPF bude mít vliv na neuznání některých reklamací.
- Filtr nejde jen tak vyndat, řídící jednotka motoru s ním počítá. A i po jejím uzpůsobení bude motor (bez dalších současných úprav, které ovšem také nejsou bez „ale”) pravděpodobně fungovat hůře než s ním. Byl vyvinut špičkovými techniky s tím, že se ve výfukovém potrubí DPF nachází a bez něj narušíte chod celého komplexního mechanismu.
Přejeme mnoho šťastných a bezproblémových kilometrů s filtrem DPF.