DPF FILTR – jak se o něho starat a předcházet zbytečným problémům

Filtr pevných částic je v teoretické rovině řešení jednoho z velkých problémů naftových motorů , v praxi jsou ale často příčinou různých problémů.  Tím se dostáváme k velmi důležitému faktu, který je mnohými přehlížen - potíže s DPF nejsou skoro nikdy problémem samotným, jsou obvykle jen příznakem problému s fungováním motoru či používáním auta. Níže Vám předkládáme několik rad a nejčastějších příčin problémů s DPF.

  1. Nedostatečné zatěžování motoru

Jedna z častých příčin selhávání DPF je veskrze banální - malé zatěžování motoru, typicky městskou jízdou. Podobně jako v případě přímovstřikových benzinů, také vašemu naftovému autu škodí vytrvale malá zátěž, která vůbec nedovolí regeneraci filtru. Ten se tak zanáší, zanáší a zanáší, až se zanese. Řešením je auto zkrátka čas od času „protáhnout”, nejlépe při vyšších dálničních rychlostech. Jednou za cca 1000-1500 km jeďte ustálenou rychlostí cca 130 km/hod po dobu minimálně 15-20 minut. (ideálně po dálnici na tempomat a snažte se v této době jet co nejplynuleji (bez zbytečného zrychlování a zpomalování). Každá automobilka se mírně liší ve způsobu nastavení regenerace tohoto filtru, proto se podívejte do návodu k obsluze, nebo se zeptejte na konkrétní postup v autorizovaném servisu. Během jízdy, prosíme, dbejte zvýšené opatrnosti. Každý výrobce může mít malinko jiný postup, ale princip je v podstatě stejný. Pozn.: Regeneraci filtru DPF zpravidla může spustit „natvrdo“ i autorizovaný servis

  1. Netěsnosti v přívodu vzduchu k motoru. Problémy s DPF ale většinou nejsou způsobeny jen „špatným” používáním auta, může jít i o problémy ve fungování samotného motoru. A netěsnosti v přívodu vzduchu k němu jsou velmi častou příčinou. Mezi vstupem vstupu z vnějšího prostředí a jeho doputováním do samotného motoru je dlouhá cesta. Je tu turbo, je tu mezichladič, je tu motor a mezi tím vším obvykle několik spojů. Kterýkoli z nich se pak může stát místem, kde dochází ke ztrátám stlačeného vzduchu mířícího do motoru. A právě to je jeden z nenápadných zabijáků DPF.

Jak to? Důvodem je tzv. váha vzduchu (ta sama o sobě může být problémem, ale dnes již není příliš obvyklý), která dá řídící jednotce motoru nepřesnou informaci o množství nasávaného vzduchu - část zváženého vzduchu se do motoru nikdy nedostane. To řízení pohonné jednotky neví a použije příliš velké množství paliva. Velké množství nedokonale spáleného paliva pak v podobě sází skončí kde jinde než ve filtru. Na projevu motoru mohou být potíže s netěsnostmi v přívodu vzduchu znát, ale... nemusí. Servis by je ovšem objevit měl, pokud se bude aspoň trochu snažit.

  1. Vstřikování přílišného množství paliva do motoru. Neadekvátní množství paliva se ale do motoru nemusí dostávat jen touto cestou, může být způsobeno také netěsnými vstřikovači paliva a nebo ano, nevhodnou úpravou. Cokoli, co do motoru dostane příliš mnoho nafty, váš DPF dříve nebo později zabije.
  2. Používání nesprávného oleje. Tohle je velmi opomíjená příčina, zejména ze strany těch, kteří by si pro korunu nechali vrtat koleno. Nakonec si musí nechat „vyvrtat” DPF... Motory s filtry pevných částic vyžadují speciální oleje, které po spálení generují malé množství popela, a tak neucpávají filtr. Je jich několik druhů a je třeba vybrat ten určený právě pro váš vůz. Spalování oleje je pro filtr vůbec nepříjemné, a tak jsou někdy DPF ničeny i úniky oleje z „odcházejících” turbodmychadel, o samotném motoru ani nemluvě. V tomto případě už vás ale zřejmě potíže s DPF budou asi trápit méně, budou poněkud druhotné...
  3. Vadný EGR či žhavící svíčky. EGR ventil (recirkulace výfukových plynů) dělá přesně to, co předešlá slova praví. A pokud např. dostává příliš mnoho výfukových plynů tam, kam nemá, váš DPF to znovu neocení. Problémem mohou být také pouhé žhavicí svíčky, které mohou v případě své nefunkčnosti nutit motor pracovat s příliš bohatou směsí při studeném startu, s výše probíranými důsledky.
  4. Senzor odchylky tlaku DPF. Na samotném DPF je častá jediná závada, problémy s tzv. senzorem odchylky tlaku, díky němuž je řídící elektronika rozeznává správný moment, kdy je třeba zahájit regeneraci filtru. Pakliže nefunguje správně, mylně informuje o tom, že ve filtru není dost sazí, i když filtr už se doslova dusí. Také to vede k jeho špatnému konci.

Tak co s ním? Vyndat? Jen to prosím ne. Podle našeho názoru je to to „nejhumpoláčtější“ možné řešení, proti kterému hovoří hned několik faktů:

  1. Jde to proti smyslu existence DPF, který je ušlechtilý a měli bychom ho podporovat. Rakovina plic není nic, nad čím lze jen tak mávnout rukou.
  2. Je to nelegální a vyhodí vás za to od STK.
  3. Pokud je vaše auto v záruce, odstranění DPF bude mít vliv na neuznání některých reklamací.
  4. Filtr nejde jen tak vyndat, řídící jednotka motoru s ním počítá. A i po jejím uzpůsobení bude motor (bez dalších současných úprav, které ovšem také nejsou bez „ale”) pravděpodobně fungovat hůře než s ním. Byl vyvinut špičkovými techniky s tím, že se ve výfukovém potrubí DPF nachází a bez něj narušíte chod celého komplexního mechanismu.

Přejeme mnoho šťastných a bezproblémových kilometrů s filtrem DPF.