Tipy pro úspornou jízdu

Zpomalte (nebo alespoň zvažte jízdu nižší rychlostí)

Jeden z nejjednodušších a nejefektivnějších způsobů k ušetření pohonných hmot je snížení rychlosti. Při zvyšování rychlosti vozu, roste spotřeba paliva. Například zvýšení rychlosti ze 40 km/h na 80 km/h téměř zdvojnásobí spotřebu paliva. Příliš vysoká i příliš nízká rychlost však může vést k větší spotřebě paliva v l/100 km. K optimální spotřebě paliva dochází v rozsahu 50–70 km/h*.

* Zdroj: Elsevier, výzkum dopravy

Změňte svůj styl jízdy

Pohonné hmoty můžete ušetřit postupným zrychlováním a co nejplynulejším řazením rychlostních stupňů. Předvídejte zastávky, abyste se vyhnuli prudkému brzdění, a sledujte provoz i daleko před vámi, dojíždějte bezpečně na blížící se křižovatku, kde vidíte, že se provoz zastavil. Agresivní jízda, například stylem brzda-plyn, může zvýšit spotřebu až o 20 % oproti plynulé jízdě*.

* Zdroj: Americký úřad pro ochranu životního prostředí (EPA)

Používejte nejvyšší možný rychlostní stupeň

Automobily jsou navrženy tak, aby se rozjížděly s nejnižší možnou rychlostí, protože mají v tom okamžiku nejvyšší výkon, ale při určité rychlosti může jízda s nejvyšším možným rychlostním stupněm snížit spotřebu paliva. Ježdění při nízkých rychlostních stupních může zvýšit spotřebu paliva. Když je to bezpečné, vždy se pokuste zařadit vyšší rychlostní stupeň.

Výběrové použití tempomatu

Použitím tempomatu můžete snížit spotřebu pohonných hmot udržováním stálé rychlosti na rovině a při jízdě z kopce. Pokud ale jedete do kopce, použití tempomatu bude nutit vozidlo ke zrychlení, aby se zachovala přednastavená rychlost, a tím se zvýší spotřeba pohonných hmot.

Používejte vhodně klimatizaci

Klimatizace je pro motor přídavná zátěž, která spotřebovává pohonné hmoty. Nepoužívání klimatizace může ušetřit až 3 % pohonných hmot*. Zvažte vypnutí klimatizace, když to venkovní teplota umožňuje, obzvláště v zimním období. Při velmi nízkých rychlostech nebo při stání vám mohou otevřená okna a větrací otvory zajistit pohodlí díky mírnému průvanu.

* Zdroj: Národní laboratoř pro obnovitelné zdroje (Ministerstvo energetiky USA)

Vyhněte se běhu motoru naprázdno

Když jede motor na prázdno, spotřebovává palivo, i když vozidlo stojí, to se projeví jako nula kilometrů na litr paliva. Vypnutí motoru při čekání a jeho opětovné nastartování, až jste připraveni k odjezdu, spotřebuje méně paliva než, když motor běží a auto stojí na místě.

Vyložte zbytečný náklad

Čím je vozidlo těžší, tím více energie potřebuje k pohybu, proto jízda s přebytečným nákladem povede k vyšší spotřebě paliva. Každých 50 kg navíc zvýší spotřebu paliva o 1–2 %*. Pečlivě promyslete, co potřebujete v autě vozit, a vyložte vše zbytečné.

* Zdroj: Americký úřad pro ochranu životního prostředí (EPA)

Zlepšete aerodynamiku rozvážným použitím střešního nosiče

Střešní nosiče negativně ovlivňují aerodynamickou účinnost vozidla. Zvyšují aerodynamický odpor vozidla a tím zvyšují spotřebu paliva až o 5 %*. Používejte na vozidle střešní nosič, pouze když je to absolutně nezbytné, a sundejte ho, když ho nepoužíváte.

* Zdroj: Americký úřad pro ochranu životního prostředí (EPA)

Nechávejte okna zavřená

Otevřená okna a střešní okna vytvářejí aerodynamický odpor, který vozidlo zpomaluje. K udržení požadované rychlosti je potřeba více energie, což vyžaduje více paliva. Efektivitu spotřeby paliva jednoduše zvýšíte zavřením oken a střešního okna.

Provádějte správnou údržbu vozu

Udržujte vozidlo v dobrém stavu zajišťováním pravidelného servisu, aby měl jeho provoz špičkovou účinnost. Zanesené svíčky, znečištěný vzduchový filtr nebo ucpaný palivový filtr se negativně projeví na účinnosti spotřeby paliva. Pravidelná výměna motorového oleje je rovněž zásadní pro účinnost spotřeby paliva. Udržovaný motor může zlepšit úsporu paliva až o 4 %*.

* Zdroj: Energy and Environmental Analysis, Inc., Washington, DC

Udržujte v pneumatikách správný tlak

Podhuštěné pneumatiky mají vyšší valivý odpor, to znamená, že je vyžadováno více energie k odvalování, což se projeví vyšší spotřebou paliva. Vzduch z pneumatik na ráfku postupně uniká, proto je nutné pravidelně kontrolovat tlak vzduchu a zajistit správné nahuštění podle příručky uživatele vozidla, kterou dodává výrobce vozidla. Udržováním správného nahuštění můžete ušetřit až 5 % paliva*. Správně nahuštěné pneumatiky jsou rovněž bezpečnější a mají vyšší životnost.

* Zdroj: Americký úřad pro ochranu životního prostředí (EPA)

  • Styl jízdy – Zásadní je předvídavost. Snažte se jezdit tak, abyste nemuseli zbytečně brzdit a přidávat plyn více, než je třeba. Jeďte plynule s proudem dopravy. V úsporné jízdě platí pravidlo: Jezdi tak, jako byste neměli brzdy. Každé sešlápnutí brzdového pedálu znamená zbytečně vynaloženou práci motoru při následné akceleraci. Využívejte maximálně setrvačností vozidla. Spěchajícího nepředvídavého řidiče dojedete na prvních semaforech. Agresivní jízda brzda/plyn zvýší spotřebu až o výrazných 15-20%. 
  • Technický stav automobilu – pokud budete udržovat automobil v dobrém stavu, odměnou Vám bude nejen snížená spotřeba, ale také vyšší spolehlivost. Vyměňujte v pravidelných intervalech zejména vzduchový a palivový filtr, motorový olej (hlídejte i jeho hladinu) a zapalovací svíčky. Nízká spotřeba si nerozumí ani se špatně nastavenou geometrií či opotřebovaným brzdovým obložením. Tyto opatření Vám zajistí úsporu paliva o cca. 3-4%
  • Správný tlak v pneumatikách – má výrazný vliv na spotřebu a také jízdní vlastnosti. Podhuštěné pneumatiky se nejen rychleji opotřebovávají, ale znamenají i vyšší valivý odpor a tím pádem vyšší spotřebu. Při nahuštění pneumatik dle doporučení výrobce docílíte nižší spotřeby a zároveň bude mít vůz ideální jízdní vlastnosti. Také platí, že čím užší pneumatiky, tím menší valivý odpor vozidla.  Za pravidelnou kontrolu tlaku pneumatiky Vám bude odměnou cca. 4-5% úspora paliva. Čím dál více řidičů má o cca 0,2 bar více nahuštěné pneumatiky, protože když změříte tlak v pneumatikách při teplotě +20
  • Zavřená okna – Otevřená okna vytvářejí aerodynamický odpor a tím zpomalují vozidlo. Udržení stanovené rychlosti pak vyžaduje více energie. Pokud již okno otvíráte, nenechávejte za jízdy větší mezeru než cca 2 cm a okna nemějte pootevřená při vyšší rychlosti než cca 30km/h.
  • Sundejte střešní nosiče a odpojte vozík - snížíte tak váhu i aerodynamický odpor. Rakev na střeše spotřebuje až 2 litry paliva na 100km.
  • Nevozte zbytečný náklad – těžší vozidlo potřebuje více energie k pohybu. Každých 100 kg znamená nárůst spotřeby až o 0,5 l. Netankujte plnou nádrž, 1 litr paliva = 1kg váhy.
  • Plánujte dobře svou cestu -snažte se jezdit v hodinách mimo dopravní špičku, dosáhnete tak plynulejší jízdy. Krátké jízdy také výrazně zvyšují spotřebu. Na jízdu kratší než 2km se raději vydejte pěšky. Kromě peněženky prospějete i svému zdraví.
  • Používejte nejvyšší možný rychlostní stupeň – nevytáčejte motor do vysokých otáček a vyšší rychlostní stupeň řaďte co nejdříve. Při rozjíždění rychle opusťte jedničku. Ta je sice silná, ale „krátká“, a tak rychle vyžene motor do otáček. Při řazení se spoléhejte spíš na plynulou práci se spojkou, než na plynový pedál. Auto se většinou rozjede i na volnoběžné otáčky. Motor by měl být neustále na mezi nejvyššího výkonu, která se nachází u nejnižší možné rychlosti. Jízda padesátkou na trojku spotřebuje až o litr paliva více než na pětku. Používejte ale cit, nemá smysl auto „trápit“ na 1000 otáček, když vidíme, že bude následovat kopec a my potřebujeme zrychlit.
  • Jezděte ideální rychlostí – Jeden z nejefektivnějších způsobů úspory paliva! Příliš rychlá, ale i příliš pomalá rychlost zvyšují spotřebu. Dle nejnovějších výzkumů je dosaženo optimální spotřeby při rychlostech 50 – 70 km/h (dle typu vozidla).
  • Používejte tempomat – Udržování stálé rychlosti pomáhá snižovat spotřebu
  • Vypněte klimatizaci a další spotřebiče elektrické energie, pokud je nepotřebujete. Zapnutá klimatizace si může říct i o cca 0,5-1l paliva na 100 km. Zapnuté mlhovky mohou vzít až 0,2 l. S každými 100 watty zvyšujete spotřebu o 0,1 l. Běžný větrák bez klimatizace má výkon 170 wattů, hi-fi zesilovač klidně i 400 wattů.
  • Nenechávejte motor běžet naprázdno – Spotřeba paliva při volnoběhu zahřátého motoru je cca 0,3 – 1 l za hodinu. V zimě se motor zahřeje daleko rychleji samotnou jízdou, než volnoběhem, který není moc účinný. Prvních 5 minut volnoběhu studeného motoru v zimě Vám vezme až 0,15 l. Vypnutí motoru při čekání a jeho opětovné nastartování spotřebuje méně paliva, než když běží a auto stojí na místě. Pokud nemáte v autě systém Stop&Start, při stání delším než 30 sekund vypínejte motor.

U tohoto bodu si dovolíme delší komentář. Určitě není dobré, pakliže v autě už nemáte zabudované stop&start, při kratším stání než minuta vypínat motor. Musíte si uvědomit, že baterie a celá mechanika startéru, která se dává do aut se stop&start jsou přizpůsobeny na tento požadavek. Častým vypínáním motoru u vozidla bez stop&start na křižovatkách si nepolepšíte, nýbrž naopak. Navíc, skočí Vám tam zelená, než nastartujete, než se auto vzpamatuje a než se rozjede, to jsou takové 2-3 vteřiny, ne-li více. Takže úsporu přibližně nulová, a akorát „naštvete“ řidiče za Vámi :-)). Z mého subjektivního hlediska tuto radu striktně nedoporučuji.

Dále tady musíme podotknout, že start-stop systém zatím není od většiny automobilek nastavený tak, aby „odhadl“ jak dlouho budete na křižovatce stát na červenou. Je tedy rozdíl, jestli stojíte na křižovatce 30 vteřin, nebo 5 vteřin kdy zbytečně opotřebováváte agregáty kolem, navíc je úspora zcela zanedbatelná nebo žádná.

 

Několik myšlenek na konec:

  • Jízda za dobrého počasí je úspornější než jízda za deště, na sněhu a ledu.
  • Tankujte kvalitní pohonné hmoty s vyšší efektivitou, případně přidávejte kvalitní přísady do paliva snižující spotřebu a prodlužující životnost.
  • Používejte kvalitní pneumatiky - pneumatiky se můžou podílet až 15-20% na celkové spotřebě paliva.

 

Přejeme Vám bezpečnou jízdu a co nejnižší spotřebu :-)